fbpx

Konservatorion omat opiskelijat Helsinki Concordian solisteina

Kuusi nuorta konservatorion omaa opiskelijaa nousee parrasvaloihin Helsinki Concordia -orkesterin Solistit lavalla -konsertissa 8. marraskuuta. Solisteina ovat viulisti Iidamari Ahonen, laulaja Karoliina Hautala, huilisti Vilma Keikkonen, viulisti Onni Kunnola ja pianistit Kikko Siltanen ja Liisa Smolander. Helsinki Concordiaa johtaa kapellimestari Petri Sakari.

– Solistikarsinnan korkea taso ja taitavien solistien määrä oli valintalautakunnalle iloinen yllätys. Ratkaisimme tämän positiivisen ongelman niin, että tarjosimme mahdollisimman monelle mahdollisuuden päästä kokeilemaan siipiään ja esiintymään ison orkesterin solistina. Silti moni todella osaava nuori muusikko jäi valitsematta, kertoo tuottaja Jaakko Haapaniemi.

– Orkesterille solistin kanssa soittaminen on erilaista: välillä ollaan enemmän esillä, välillä taas enemmän solistin taustalla. Kaikissa konsertissa kuultavissa teoksissa on orkesterille paljon haasteellista soitettavaa, ne eivät todellakaan ole ainoastaan solistin myötäilyä, toteaa Haapaniemi.

Konsertin säveltäjänimiä ovat Grieg, Mendelssohn, Mozart, Rahmaninov, Sibelius ja Tshaikovski. Teokset ovat osa opiskelijoiden työn alla olevaa ohjelmistoa. Näin nuoret itse kertovat teoksistaan ja konserttiin valmistautumisesta.

Iidamari Ahonen, viulu

F. Mendelssohn: Viulukonsertto e-molli op. 64
I Allegro molto appassionato

Teos on minulle hyvin rakas. Eniten minua siinä koskettaa ensimmäisen osan kaihoisat ja klassisenkauniit teemat. Esitin koko konserton viime vuonna Taso-orkesterin kanssa ja nyt on hienoa päästä soittaa sen ensimmäistä osaa Concordian kanssa, sillä on mielenkiintoista nähdä kuinka konsertto muuttuu uuden orkesterin kanssa!

Opettajani on Petri Aarnio. Valmistaudun konserttiin valmistamalla teoksen mahdollisimman hyvään kuntoon ja kasvattamalla sen syvällistä musiikillisuutta.

Karoliina Hautala, laulu

J. Sibelius: Demanten på marssnön op. 36 nro 6
J. Sibelius: Flickan kom ifrån sin älsklings möte op. 37 nro 5

Esitän konsertissa kaksi Jean Sibeliuksen ”hittibiisiä”. Rakastan Sibeliuksen musiikkia ja sen sävelkieltä, ja halusinkin tarjota konsertin ohjelmistoon nimenomaan liedmusiikkia perinteisten ooppera-aarioiden sijaan. Flickan kom ifrån sin älsklings möte oli osa viime kesän Timo Mustakallio -laulukilpailun finaaliohjelmistoani, mutta en tuolla kertaa päässyt sitä esittämään. Näin ollen olenkin erittäin iloinen, että pääsen nyt tulkitsemaan kappaleen orkesterin kanssa! Demanten på marssnön saa myös ensiesityksensä isommalle yleisölle.

Konserttiin valmistautumiseni sisältää tietysti paljon harjoittelua! Ohjelmiston valmistamisessa auttavat tietysti myös huiput opettajani Tehi Sulonen (laulu) ja Heikki Pellinen (lied).  Esiintymistilanteet tuntuvat aina jännittäviltä, mutta uskon että huolellinen valmistautuminen antaa varmuutta ja samalla vapautta musiikin tekemiseen.

Olen erittäin innoissani päästessäni työskentelemään orkesterin kanssa. Toinen instrumenttini on oboe, jonka maisteriopintoja viimeistelen Sibelius-Akatemiassa. Siitä näkökulmasta orkesterisoitto on minulle tuttua. Nyt onkin jännittävää päästä lavan eteen ja musisoida orkesterin kanssa laulajan roolissa.

Vilma Keikkonen, huilu

W.A. Mozart: Huilukonsertto G-duuri KV 313
I Allegro maestoso

Mozartin G-duuri konsertto on inspiroiva teos ja yksi lempikonsertoistani. Tämä konsertto on perinteisen huilukirjallisuuden yksi keskeisimmistä teoksista. Soitin konserttoa viime kesänä Yuki Koyaman mestarikurssilla, ja ennen marraskuun konserttia Mozartia tulee esitettyä vielä muutamassa pienemmässä konsertissa.

Tulevaan konserttiin olen valmistautunut yhdessä opettajani Sari Latosen kanssa luoden teokseen eritoten tunnelmaa ja erilaisia sointivärejä sekä tuoden klassismin ajan piirteitä herkemmin esiin.

Onni Kunnola, viulu

P. Tshaikovski: Viulukonsertto D-duuri op. 35
I Allegro moderato

Suuren teoksen, kuten Tshaikovskin viulukonserton soittaminen on kuulunut haaveisiini jo muutaman vuoden ajan. Kuulin kappaleen ensimmäistä kertaa noin 10-vuotiaana ja päätin silloin, että haluan soittaa sitä tulevaisuudessa ja että siihen tähtään.

Valmistaudun konserttiin soittamalla kappaletta opettajani Janne Malmivaaran kanssa miettien teoksen musiikillista tarkoitusta.

Kikko Siltanen, piano

E. Grieg: Pianokonsertto a-molli op. 16
I Allegro molto moderato

Griegin pianokonsertossa voi kuulla jylhän norjalaisen luonnon ääntä jyrkkine muotoineen sekä toisaalta norjalaisten villapaitojen ja pikkukylien takkatulien lämpöä. Teoksella on suuri merkitys minulle, se on kulkenut mukanani jo hetken matkaa ja opettanut minulle erityisesti soittamisen vapautta. En ole soittanut tätä konserttoa vielä orkesterin kanssa, mutta sen sijaan monta hauskaa esitystä on ollut orkesteripianojen kanssa!

Huikealta opettajaltani Heikki Pelliseltä olen saanut etenkin neuvoja vapautumiseen ja tarinan kertomiseen konsertossa. Valmistaudun lukemalla teoksen orkesteripartituuria ja soittamalla opettajani kanssa tunnilla konserttoa. Tunnilla soittaminen on ollut jo valtavan hienoa, joten orkesterinkin kanssa soittamisesta tulee varmasti ikimuistoista.

Liisa Smolander, piano

S. Rahmaninov: Pianokonsertto nro 2 c-molli op. 18
I Moderato

Konsertto on ollut yksi suosikkikappaleistani 9-vuotiaasta lähtien, ja se on minulle hyvin tärkeä. Kun kuulin konserton ensimmäisen kerran, ihastuin täysin. Rakastan venäläistä musiikkia (mm. Rahmaninov, Prokofjev, Stravinsky) ja sen tummia sävyjä. Niitä konsertosta löytyy.

Valmistaudun konserttiin harjoittelemalla ja rentoutumalla. Opettajani Antti Hotti on auttanut minua hahmottamaan paremmin kappaleen rakenteita sekä sitä, miten isossa salissa täytyy soittaa niin että kuuluu.

Helsinki Concordia: Solistit lavalla 8.11.

teksti ja kuvat: Raija Kaljunen

Takaisin edelliselle sivulle