Orfeus manalassa -operetti päivittää antiikin tarun rokokoon ja 1950-luvun kautta nykypäivään

Helsingin Konservatorion kevään suurtuotanto on Jacques Offenbachin (1819–1880) ensimmäinen täysimittainen operetti Orfeus manalassa. Teos tunnetaan vetoavista melodioistaan, iskevistä rytmeistään ja klassisen Orfeuksen ja Eurydiken tarinan satiirisesta käsittelystä. Juulia Tapolan ohjaama operetti esitetään kuusi kertaa helmi–maaliskuussa. Ensi-ilta on 15.2. Helsingin Konservatorion konserttisalissa. Helsinki Concordiaa johtaa kapellimestari Petri Sakari.

Orfeus manalassa -operetti on Helsingin Konservatorion ammatillisen koulutuksen laulunopiskelijoiden ja Helsinki Concordia -orkesterin yhteinen iso produktio. Juulia Tapolan ohjaus liikkuu 1950-luvun tunnelmissa, rokokoomaailmassa ja nykyajan catwalkeilla ja neonvaloissa.

– Offenbach sävelsi yli sata näyttämöteosta, mutta Orfeus manalassa on hänen ensimmäinen täysimittainen operettinsa. Sen kantaesitys 160 vuotta sitten oli valtaisa menestys ja teoksen raikas melodisuus vetoaa edelleen. Kuuluisa Can-can eli infernaalinen galoppi tunnetaan ympäri maailmaa. Operettimme osuu myös juhlavuoteen, sillä Jacques Offenbachin syntymästä tulee kuluneeksi tänä vuonna 200 vuotta, kertoo tuottaja Jaakko Haapaniemi.

Opiskelijat saavat tärkeää kokemusta työelämää varten

Konservatorion ammatillisen koulutuksen laulajien lisäksi Orfeus manalassa -operetissa esiintyy myös Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian opiskelijoita.

– Tarjoamme eri oppilaitoksissa opiskeleville nuorille laulajille kokemuksen kokonaisesta oopperaproduktiosta sinfoniaorkestereineen ja koko koneistoineen erinomaisessa salissamme. Roolityö on kokonaisuus, jossa laulaja oppii työskentelemään korrepetiittorin, kapellimestarin, ohjaajan ja koreografin ohjauksessa. Oopperaproduktio opettaa yhdessä tekemiseen, jossa jokainen laulaja ja tekijä on tärkeä osa ensemblea, kokonaisuutta, toteaa korrepetiittori Ilona Lamberg. Hän on harjoituttanut laulajia jo viime syksystä lähtien.

– Orfeus manalassa -operetissa on paljon pieniä rooleja, jotka sopivat nuorille laulajille. Yritämme löytää sellaisia teoksia, joissa opiskelijat pääsevät kehittymään, eivätkä joudu laulamaan liian varhain liian vaikeita rooleja, Lamberg kertoo.

Helsingin Konservatorio tuottaa ison oopperan keskimäärin joka toinen vuosi. Orfeus manalassa on tuotettu konservatoriossa edellisen kerran vuonna 2001.

Tutustu Helsingin Konservatorion oopperatoiminnan historiaan

Orkesteri antaa laulajille vapauksia

Helsinki Concordialle Orfeus manalassa tuo erityisesti kokemusta laulajien säestämisestä.

– Orkesteri soittaa montussa ja kokoonpano on vähän enemmän sellainen Mozart-tyyppinen. On oltava kepeyttä ja tyylitajua! Aika lailla annetaan myös laulajille vapauksia. Tässä on paljon kertauksia ja musiikillisesti toistuvia kohtia, joita varioidaan. Laulajat ovat itse keksineet esimerkiksi korukuvioita – näinhän tehtiin jo barokissakin, kertoo kapellimestari Petri Sakari.

Orkesterin ja laulajien yhteisharjoitukset alkavat tammikuussa konserttisalissa.

– Tempot ovat varsin nopeat ja koska mukana on tanssiakin, niin koreografiakin vaikuttaa tempoihin. Operettia on tyylillisesti haastavaa tehdä, toteaa Petri Sakari.

Orfeus manalassa sisältää paljon tuttuja hittejä

Petri Sakari on ollut operettien ystävä jo nuoresta pitäen.

– Olen aina tykännyt operetista, ja Wienin uudenvuodenkonsertit Straussin musiikkeineen on yksi syy, miksi olen päätynyt kapellimestariksi! Olen johtanut Offenbachin Pariisilaiselämää (La vie parisienne) Kansallisteatterissa 1980-luvun alussa, jolloin rooleissa olivat mm. Leif Wager ja Pentti Siimes! Orfeus manalassa -teosta en ole aiemmin johtanut kokonaan, mutta konserttialkusoittoa kylläkin, kertoo Petri Sakari.

Orfeus manalassa on Jacques Offenbachin tunnetuin ja paljon näyttämöillä nähty teos, josta on tehty erilaisia versioita. Teos on sävelletty vuonna 1858. Helsingin Konservatoriossa nähdään saksalainen Urtext-versio, joka kestää noin kaksi tuntia.

– Tässähän on paljon tuttuja hittibiisejä: Can-canin lisäksi Orfeuksen ja Eurydiken ensimmäinen duetto on hyvin tunnettu. Dialogi ja suuret finaalit näytösten lopussa vievät asioita eteenpäin ja aarioissa nautiskellaan, tiivistää Petri Sakari.

Lisätietoja esityksestä ja ennakkoliput verkkokaupasta (liput tulevat myyntiin tammikuun lopussa)

 

teksti: Raija Kaljunen
kuva harjoituksista: Juulia Tapola
Petri Sakarin ja Helsinki Concordian kuva: Heikki Tuuli

Takaisin edelliselle sivulle