Didon ja Aeneaksen rakkaustarina johdattaa nuoret laulajat oopperatyöskentelyn maailmaan

Helsingin Konservatorion oopperaensemble esittää konservatorion konserttisalissa 31.1.–1.2. Juulia Tapolan ohjaaman Henry Purcellin barokkioopperan Dido and Aeneas. Oopperaproduktiossa laulavat ammatillisen koulutuksen opiskelijat, joista moni laulaa ensimmäistä oopperarooliaan.

Konservatorion opiskelijat ovat harjoitelleet Didoa ja Aeneasta koko syyslukukauden korrepetiittori Ilona Lambergin kanssa sekä yksittäin että ryhmässä.

– Tässä opitaan laulamaan tyylinmukaisesti vanhaa musiikkia ja samalla opiskellaan vanhan englannin fonetiikkaa. Opiskelijat oppivat kannattelemaan kokonaisen oopperaroolin kaaren ja tottuvat seuraamaan ohjaajan ja kapellimestarin ohjeita ja johtamista, kertoo Ilona Lamberg.

Ammatillisen koulutuksen laulunopiskelijoiden lisäksi esityksissä on mukana myös muutamia konservatorion entisiä opiskelijoita Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin ja musiikkikasvatuksen osastoilta.

Ooppera kertoo kahden hallitsijan (Karthagon kuningattaren Didon ja troijalaisen sotapäällikön Aeneaksen) epätyypillisestä kohtaamisesta ja rakastumisesta. Kaikki kuitenkin tuhoutuu juonittelun takia ja he joutuvat hyvästelemään toisensa, mistä seuraa surua ja yksinäisyyttä.

Ilona Lamberg ja Juulia Tapola luotsaavat ammatillisen koulutuksen opiskelijat oopperamaailmaan.

– Tarinan teema, rakkaus, sen esteet ja ongelmat on universaali aihe myös vuonna 2017. Muiden asettamat paineet tai vääränlaiset ohjeet voivat olla kohtalokkaita tuoreelle suhteelle aivan kuten tässäkin tarinassa, sanoo esityksen ohjaaja Juulia Tapola.

– Dido ja Aeneas sopii loistavasti nuorille äänille, onhan ooppera alun perin esitetty vuonna 1689 tyttökoulussa!

Tarina muuttuu ohjaajan johdolla toiminnaksi näyttämöllä

Juulia Tapola on valmistanut Helsingin Konservatoriossa useita oopperaproduktioita.

– Esiintyjille tämä on oppimisprosessi: miten musiikin opettelusta edetään työskentelyyn ohjaajan kanssa, miten tarina muuttuu toiminnaksi ja tapahtumiksi näyttämöllä. Tammikuun harjoitusperiodin aikana opiskelijat saavat kokemuksen siitä, miten musiikin tekeminen, laulaminen, näytteleminen ja rooliin heittäytyminen kehittyvät kohti ensi-iltaa, kuvailee Juulia Tapola. Nuoret laulajat keskittyvät näyttämöharjoituksissa roolin rakentamiseen, läsnäoloon ja kontaktiin vastanäyttelijän kanssa. Samalla etsitään aitoa tapaa heittäytyä näyttelemään roolihenkilön tunteita ja ajatuksia.

Pitkä harjoitusperiodi huipentuu esityksiin

Ilona Lamberg on seurannut laulajien kehittymistä koko syksyn. Hän on itse mukana esityksissä osana orkesteria.

– Valmis produktio on valtavan hieno palkinto pitkän työn päätteeksi. On aina hienoa nähdä, miten paljon laulajat kehittyvät produktion aikana ja usein ylittävät esityksissä itsensä, sanoo Lamberg.

– Yleisö pääsee kurkistamaan opiskelun alussa olevien laulajien työskentelyä näyttämöllä. Näitä nuoria laulajia voi seurata myös tulevaisuudessa, heistä kuullaan vielä, uskoo Juulia Tapola.

Esitykset

ke 31.1.2018 klo 19.00 tapahtumasivulla tiedot esiintyjistä
to 1.2.2018 klo 19.00 tapahtumasivulla tiedot esiintyjistä

Liput 5 €, konservatoriolaiset vapaa pääsy (oppilaat, opiskelijat, henkilökunta)
Lisätietoa lipunmyynnistä

teksti ja kuva: Raija Kaljunen

Takaisin edelliselle sivulle