Harjoittelussa ratkaisee laatu, ei määrä

Kun opiskelee ammattimuusikoksi, on tärkeää oppia harjoittelemaan oikein. Jaksottelu, palautuminen ja lepo ovat avain laadukkaaseen harjoitteluun ja oppimiseen.

Helsingin Konservatorion uudet ammatillisen koulutuksen opiskelijat ovat saaneet jo useana vuonna heti opintojensa alussa rautaisannoksen tietoa harjoittelutaidoista ja niiden kehittämisestä Erja Joukamo-Ampujalta. Hän korostaa, että oikeat harjoittelutavat on syytä omaksua heti opintojen alussa riippumatta siitä, onko instrumenttina soitin tai laulu.

Erja Joukamo-Ampuja

– Ylirasitus ja ylikunto kehittyvät salakavalasti ja niiden purkaminen voi kestää pahimmillaan jopa vuoden, kertoo Joukamo-Ampuja. Hän on opettanut Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa noin 30 vuotta ja soittanut Radion sinfoniaorkesterissa käyrätorvea noin 20 vuotta.

– Uudet muusikko-opiskelijat ovat tulleet konservatorioon joko lukiosta tai peruskoulusta. Tilanne on uusi, kun kokopäiväisesti opiskellaan musiikkia eikä olekaan enää koulua. On uusi opettaja, ammattiopinnot ja usein vielä tehdään muutoksia instrumentin soittotekniikassa: vaihdetaan jousta tai suukappaletta tai soittoasentoa ja harjoitellaan muutoksesta huolimatta heti normaalimääriä. Vertailuasetelma muihin lahjakkaisiin opiskelukavereihin voi vielä provosoida lisäämään harjoittelutuntien määrää. Opintojen alkuvaiheessa opiskelijoilla ilmeneekin usein ylirasitusoireita, tietää Joukamo-Ampuja.

Jaksottelu auttaa lihaksia palautumaan

Erja Joukamo-Ampuja jakaa opiskelijoille konkreettisia vinkkejä oman harjoittelun jaksotteluun, jotta lepo tulee oikeaan kohtaan. Tieto perustuu fysiologiaan ja lihaspalautumiseen urheilun puolelta. Mallit on tehty yhdessä musiikkilääketieteen erikoislääkäri Jouko Heiskasen kanssa.

– Syksyllä opiskelijoilla alkaa peruskuntokauden rakentaminen: haetaan kestävyyttä ja voimaa soittoon. Voimahan kehittyy vain levossa. Samalla opetellaan parempia harjoittelutekniikoita, parannetaan keskittymiskykyä ja omaa oppimista. Tehokas, kestävyyttä kehittävä tapa harjoitella on soittaa joka toinen päivä fyysisesti raskaammin, joka toinen päivä fyysisesti kevyemmin.

  • Harjoittele fyysisesti raskaampana päivänä ohjelmistoasi enemmän läpi.
  • Harjoittele fyysisesti kevyempänä päivänä enemmän yksityiskohtia pienissä pätkissä, pausseja pitäen. Näinä päivinä keho vahvistaa niitä lihaksia, jotka ovat väsyneet edellispäivän harjoittelusta.
  • Pidä joka kolmas tai neljäs viikko kevyempi eli ns. palauttava viikko, jotta lihasten ruokahuolto pääsee hyvin uusiutumaan eikä ylirasitusongelmia pääse syntymään.

– Harjoittelun jaksottelu auttaa tunnistamaan, mikä on opiskelijalle itselleen sopiva ajankohta ja tapa opetella uusia asioita. Näin vältetään syyllisyydentunteita harjoittelumäärän suhteen ja opitaan huomaamaan jaksottelun tehovaikutukset soittoon. Määrä ei korvaa laatua, Joukamo-Ampuja sanoo.

Ensimmäisen vuoden muusikko-opiskelija Vilma Peltokangas hioo Brahmsin teosta sellonsoiton opettajansa Sami Mäkelän kanssa. – Hyvä, että heti tässä opintojen alussa kiinnitetään harjoitteluun huomiota. On parempi soittaa tunti kunnon fokuksella kuin kaksi tuntia huonosti keskittyen. Sami Mäkelä kertoo, että ammattiin opiskelevilla suurin osa työstä tehdään itsenäisesti ja siksi harjoittelutaidot ovat tärkeitä. Soittotunneilla kahdesti viikossa opettaja varmistaa, että kaikki on kunnossa ja ohjaa oikeaan suuntaan. – Huonosti ja hutaisemalla tulee vain kipeät kädet ja niskat!

Mielikuvaharjoittelulla kohti oikeaa suoritusta

Motorisen harjoittelun lisäksi mielikuvaharjoittelu on tärkeä osa oppimista.

– Usein ongelma on väärän teknisen suorituksen toistaminen. Kun soittaa tai laulaa jännittyneesti tai turhautuneena, treeni vahvistaakin vanhaa, kireämpää tekniikkaa, josta pitäisi päästä eroon! Sanotaankin, että ihanteellisessa oppimistilanteessa suoritus pitäisi toistaa hitaasti omassa mielessä vähintään yhtä monta kertaa kuin motorisesti toistaen. Mielessä suorituksen tekee aina oikein, fyysisessä soitossa sitä tekee väsyneenä joskus virheitä, Erja Joukamo-Ampuja selittää.

123-harjoitus

  • Valitse harjoiteltava lyhyt pätkä
  • Soita se läpi keskittyneesti ja oikein
  • Laske soitin ”syliisi” hetkeksi
  • Mieti: 1. Miltä suoritus tuntui kehossa? 2. Miltä se kuulosti? 3. Mitä katsoit ja mihin keskityit? Näin aivoihisi muodostaa mielikuva oikeasta soittosuorituksesta.
  • Soita pätkä uudelleen
  • Toista sama korkeintaan 5 kertaa
  • Aloita seuraavana päivänä pätkän harjoittelu vastaamalla kysymyksiin 1–3 jo ennen soittoa

Harjoittelun tulisi aina olla kivutonta. Ylirasituksen ensimmäisiä oireita ovat mm. herkkyyden katoaminen, prässäyksen ja puristuksen lisääntyminen ja tunne siitä, että oma hyvä soundi katoaa. Saattaa tulla kipuja ja nopeaa väsymisen tunnetta. Silloin pitää levätä, harjoitella kevyesti vaikka joka toinen päivä 1–2 viikkoa ja palata vasta sitten normaalimpaan harjoitteluun. Jos ylirasituksen oireet eivät lopu, pitää hakea apua musiikkilääketieteen erikoislääkäriltä, soitonopettajalta ja mahdollisesti fysioterapeutilta. Toipumisen kannalta yhteistyö oman opettajan ja tilannetta hoitavan henkilön kanssa on suositeltavaa.

Kannattaa harjoitella yhdessä kaverin kanssa

Muusikon uraan kuuluu normaalina osana osaamis- ja esiintymispaineet. Erja Joukamo-Ampuja suositteleekin, että opiskelijat eivät ajattele kilpailevansa toistensa kanssa, vaan oppivansa toisten kanssa.

– Olisi hyvä, jos olisi kaveri, jonka kanssa voi harjoitella ja jakaa asioita. Ja kun suunnittelee harjoittelun etukäteen, niin näkee, mille ajalle oppiminen jakautuu. Stressi pysyy hallinnassa. Toki hyvä esiintymisvalmennus auttaa myös. Hyvä ja kannustava ilmapiiri on opinnoissa tärkeä ja opettajalla on ilmapiirin luojana iso merkitys.

Harjoittelu ei ole pelkästään tekniikka- ja tyyliasia, vaan siihen kuuluu myös hyvä keskittyminen, suunnittelu ja jaksotus, motivaatio, luovuus, improvisointi ja laaja-alainen muusikkous. Omassa harjoittelussaan Erja Joukamo-Ampuja tietää tehneensä aikanaan virheitä.

– Voi kun olisin tiennyt kaiken tämän silloin, kun yhtä aikaa opetin Sibelius-Akatemiassa, soitin RSO:ssa, oli kiireinen perhe-elämä lasten harrastuksineen! Käytän näitä harjoittelutapoja nykyään, sillä ne lisäävät iloa, motivaatiota ja hauskuutta soittamiseen!

 

teksti: Raija Kaljunen
Vilma Peltokankaan ja Sami Mäkelän kuvat: Raija Kaljunen
Erja Joukamo-Ampujan kuva: Eeva Sumiloff
huilukuva: Pexels

Lue lisää aiheesta

Takaisin edelliselle sivulle