Lily-Marlene Puusepp ja Saija Lahtinen soittavat harppumusiikin merkkiteoksia 5. toukokuuta

Helsingin Konservatorion opettajakonserttien sarjassa kuullaan 5. toukokuuta harppuduon konsertti. Konservatorion harpunsoiton opettaja Lily-Marlene Puusepp konsertoi harpisti Saija Lahtisen kanssa. Konserttiinsa he ovat valinneet Debussyn ja Ravelin merkkiteoksia harpisteille.

– Tämä on ensimmäinen kerta, kun harppuduomme esiintyy konservatoriolla. Olen aikaisemmin pitänyt soolokonsertin sekä duokonsertin kantelisti–harpisti Tuuli Lukkarisen kanssa konservatorion opettajakonserttien sarjassa. Konservatorion konserttisali on harppumusiikille akustiikaltaan erinomainen paikka ja odotamme Saijan kanssa innolla konserttiamme, kertoo Lily-Marlene Puusepp. Puusepp ja Lahtinen ovat molemmat opiskelleet harpunsoittoa Sibelius-Akatemiassa Marjatta Haahden johdolla. Duona he esiintyivät ensimmäisen kerran vuonna 2010.

Debussyn ja Ravelin harpputeoksia 1900-luvun alusta

Konservatorion konserttisalissa kuullaan 5. toukokuuta kaksi erittäin tärkeää ja tunnettua harpputeosta: Claude Debussyn Tanssit ja Maurice Ravelin Johdanto ja Allegro. Debussyn teos on sävelletty vuonna 1904 ja Ravelin teos vuonna 1905.

– 1900-luvun alussa soitinvalmistaja Pleyel, joka oli tunnettu pianoistaan, kehitti uudenlaisen soittimen, kromaattisen harpun. Tällä kokeilulla haluttiin vastata yhä kromaattisemmaksi muuttuvan musiikin tarpeisiin. Kromaattisessa harpussa ei ollut pedaaleja, vaan kaksi risteävää riviä kieliä. Sillä pystyi soittamaan erittäin kromaattista tekstuuria, mutta pedaaliharpulle ominaiset runsaat glissandot eivät olleet mahdollisia, kertoo Lily-Marlene Puusepp.

Pleyel tilasi Debussyltä teoksen kromaattiselle harpulle ja jousiorkesterille uuden soittimen esittelemistä varten.

– Pedaaliharppu oli jo 1800-luvulla kehittynyt toimintaperiaatteeltaan nykypäivänä käytössä olevaan muotoon, mutta harppu oli ja on myös tänä päivänä luonteeltaan vahvasti diatoninen soitin. Soitinvalmistaja Érard, joka oli tunnettu pedaaliharpuistaan ja pianoistaan, vastasi tilaamalla Ravelilta teoksen esittelemään pedaaliharpun vahvuuksia. Ravelin teos on sävelletty alunperin harpulle, huilulle, klarinetille ja jousikvartetille. Harpistit saivat näin ohjelmistoonsa kaksi merkkiteosta. Debussyn teosta on soitettu sen kantaesityksestä lähtien pienin muutoksin pedaaliharpulla, avaa Puusepp harppujen ja teosten historiaa.

Kromaattinen harppu ei koskaan saavuttanut suosiota, mutta sitä soitetaan jonkin verran ranskankielisillä alueilla.

Harpun sointi vie ajatukset kesään

Lily-Marlene Puusepp ja Saija Lahtinen haluavat tarjota kuulijoille konsertin, joka esittelee harpun sointia monipuolisesti. Ohjelmassa on mukana myös Ravelin rakastettu Hanhiemo-sarja ja harpisti-säveltäjä Carlos Salzedon kappaleita.

– Chanson dans la nuit – Laulu yössä esittelee Salzedon kehittelemiä erikoissoittotekniikoita. Seguidilla ja Tango ovat hyvin viihdyttäviä kappaleita. Haluamme viedä yleisön ajatukset jo tulevaan aurinkoiseen kesään. Tervetuloa konserttiin, hymyilevät Puusepp ja Lahtinen.

Harppuduon konsertti 5.5.

teksti: Raija Kaljunen
kuvat: Lilian Pärni (harppuduo), Heikki Tuuli (orkesterin harpistit)

Takaisin edelliselle sivulle