Helsingin Konservatorion ammatillisen koulutuksen opiskelijat Lotta Pylkäs ja Liisa Smolander sijoittuivat ensimmäisessä lied-kilpailussaan komeasti toiselle sijalle Helsinki Lied -kilpailun alle 25-vuotiaiden sarjassa. Kilpailu oli heille ensimmäinen yhteinen lied-duona. Matka kilpailuun alkoi vuosi sitten Heikki Pellisen lied-tunneilta.
– Meillä on aina tosi hauskaa tämä yhdessä tekeminen, ja niin oli finaalissakin! Torstain myöhäinen soundcheck ei mennyt niin hyvin, mutta lauantaihin mentiin uudella energialla. Kilpailu oli hieno kokemus ja suuremman luokan projekti, joka periaatteessa oli ihan tavallinen esiintyminen, mutta ei kuitenkaan. Yleisöä oli niin paljon enemmän kuin tavallisissa konserteissa, ja siitä saikin eri tavalla energiaa. Tuomariston läsnäolosta olimme tietoisia, mutta ei me sitä sen kummemmin ajateltu. Kisassa oli helppo syttyä, kertaavat Lotta ja Liisa kilpailua.
Lied-duona he ovat työskennelleet syksystä 2017 alkaen. He eivät tunteneet toisiaan etukäteen: Lotta (s. 1998) oli opiskellut aiemmin Pohjois-Kymen musiikkiopistossa, Liisa (s. 2001) Oulun konservatoriossa. Lotta etsi viime syksynä itselleen pianistia lied-tunteja varten ja kuuli, että ”jollain Liisalla ei ole vielä paria”. ”Kuka on Liisa?” kyseli Lotta seuraavaksi opiskelijaporukassa, löysi Liisan ja näin duo syntyi. Myöhemmin kävi ilmi, että heidän opettajansa Heikki Pellinen oli ajatellut juuri heistä lied-paria. Hän alkoi puhua noin vuosi sitten Lotalle ja Liisalle Helsinki Liediin osallistumisesta.
Kilpailuohjelma oli valmiina huhtikuussa
Lotta Pylkäs oli valmiimpi lähtemään kilpailemaan duona, mutta Liisa Smolander empi pidempään.
– Olen kilpaillut useasti yksin, mutta laulajan kanssa tämä oli ensimmäinen kerta. Lotta kysyi tarpeeksi monta kertaa ja sai minut sitten vakuuttumaan. Oli hyvä päätös lähteä kisaan, hymyilee Liisa. Hänellä ei ollut juurikaan kokemusta laulajan kanssa työskentelystä. Lotta puolestaan oli jo tehnyt liediä Kouvolassa.
Lotta ja Liisa etsivät ja kokeilivat opettajiensa vihjeiden perusteella teoksia, jotka tuntuisivat hyviltä ja lähtisivät soimaan. Huhtikuussa duo ilmoittautui kilpailuun ja löi lukkoon ohjelmistonsa. Siihen he valitsivat kilpailun sääntöjen puitteissa monenlaisia teoksia: nopeaa, dramaattista, surullista, iloista, pikkuhienoa ja niin edelleen.
– Lempiteoksemme? No Mendelssohnin Hexenlied. Se oli aika tykki ja viimeisen kuukauden aikana se teki ison hypyn. Se meni kuin juna ja sitä oli hauska tehdä! Toinen mieluinen minulle oli Heggien sarja Of gods and cats, joka on tosi esityksellinen ja siinä on hauska teksti, kertoo Lotta suosikeistaan. Liisa mainitsee omalta osaltaan yhdeksi mieluisaksi esitettäväksi Hexenliedin lisäksi Madetojan Tule kanssani -teoksen.
Ennen kesälomaa kaikki teokset oli käyty läpi vähintään kerran Heikki Pellisen tunnilla. Kesäkuussa lied-duo harjoitteli ahkerasti konservatoriolla. Heinäkuussa Liisa matkusti Kouvolaan harjoittelemaan muutamaksi päiväksi. Elokuusta lähtien keskityttiin kilpailuun. Lotta kävi laulutunneillaan läpi kilpailuohjelman teoksia opettajansa Hanna-Leena Haapamäen kanssa. Liisa harjoitteli itsenäisesti ja ilmoitti kilpailuun osallistumisesta vasta päivää ennen opettajalleen Antti Hotille.
– Laulajille se on vähän eri juttu, koska laulua voi alkaa opiskelemaan vasta niin paljon myöhemmin. Liisa on soittanut pianoa jo 13 vuotta, minä olen opiskellut laulua vasta neljä vuotta, vertaa Lotta.
Palkintokonsertti Kuopion konservatoriossa
Paluu arkeen kilpailuviikonlopun jälkeen on tarkoittanut lied-tuntien ja opiskelujen jatkumista.
– Ollaan jo alettu harjoittelemaan uutta ohjelmistoa. Saimme palkinnoksi mahdollisuuden konsertoida Kuopion konservatoriossa. Sinne on tarkoitus valita parhaat palat kilpailuohjelmasta, mutta myös jotain uutta, Lotta ja Liisa juttelevat.
Lied-duona he jatkavat ainakin ensi kevääseen asti, jolloin Lotta valmistuu.
– Meille yhdessä tekeminen on helppoa ja hauskaa, emmekä haluaisi siitä luopua. On hieno tunne, kun on vuoden aikana oppinut tuntemaan toisen ja tulee hetkiä, kun musiikki menee hyvin yhteen. Parasta liedissä on, kun eletään teoksessa yhdessä ja päästään siihen yhteiseen mielenmaisemaan, että kaikki menee synkronissa.
Harjoitusprosessissa toimiva aikataulu tärkeä
Helsingin Konservatorion lied-opettaja Heikki Pellinen kertoo, että nuorten kohdalla lied-kilpailuun valmistautuminen alkaa useimmiten noin vuotta aikaisemmin.
– Kilpailijoiden kanssa suunnitellaan ohjelmiston ääriviivat, etsitään kappaleita ja kokeillaan niiden toimivuutta sekä sitä, millainen musiikki parhaiten edesauttaa duon teknistä ja taiteellista kehittymistä. Aikaa on myös tehdä tarvittaessa suunnanmuutoksia ohjelmistokokonaisuuteen, kertoo Pellinen. Hän korostaa, että toimivan aikataulun laatiminen on olennaisen tärkeää.
– Tässä opettajalla on tärkeä rooli: on varmistettava, että teokset tulevat hienoon kuntoon hyvissä ajoin nauhakarsintaan ja että tämän alkuponnistuksen jälkeen hyvä työskentelyrutiini pysyy yllä. Silloin ohjelmisto on kilpailuhetkellä tasaisesti hallinnassa ja esiintymisvarmuutta on hankittu konserttitilanteissa, kuvailee Pellinen harjoitteluprosessia. Harjoittelun hallinta eli suunnittelu, aikataulutus ja järjestäminen ovat osa opiskeltavia asioita.
– Minusta on aivan oleellisen tärkeää se, että duo löytää oman ymmärryksensä ja kokemuksensa näköisen, ikioman tulkinnan jokaisesta kilpailuohjelmiston teoksesta. Reitti voi olla joskus aika monipolvinen, mutta aina mielenkiintoinen ja mielikuvitusta kiehtova matka musiikiksi punotun runon maailmaan – maailmaan, jossa itse saa olla kaiken tapahtuman subjekti. Mielestäni liedissä kaikkein tärkeintä onkin kysyä itseltään: Mitä asiaa minulla on? Tämä kysymys motivoi tarkkaan työskentelyyn partituurin ja tekstin parissa, ja lopputulema on jälleen kerran ainutkertaisena ja tuoreena uudelleensyntynyt taideteos.
Harjoittelun keskeisiä työkaluja ovat esimerkiksi tekstin tutkiminen ja mahdollinen kääntäminen yhdessä, harmonian, polyfonian, kappaleen rakenteen ja runon vuoropuhelun pohtiminen, nyanssien ja agogiikan motivointi eli mietitään, mikä tarinankerronnallinen syy juuri tässä aiheuttaa juuri tämän korostuksen, forten, hidastuksen tai diminuendon, balanssin hallinta ja näyttämölliseen ilmaisuun liittyvät kokeilut.
Helsinki Liedissä kuultiin monenlaisia ohjelmistoja
Heikki Pellisen mielestä yksi Helsinki Lied -kilpailun hienoimpia piirteitä on se, että kilpailussa haetaan konserttiohjelman kaltaisia ohjelmistoja.
– Pidimme kilpailutoimikunnassa aivan keskeisenä sitä, että nuoret muusikot pääsevät tutkailemaan omia taiteellisia erityismieltymyksiään ja muusikkoutensa luonnetta. Yksi duo on vahvimmillaan tuon kielialueen tai tämän aikakauden musiikin parissa, toinen taas joidenkin toisten. Säännöt mahdollistavat todella ison liikkumatilan, ja niinpä kisassa kuultiinkin hyvin mielenkiintoisia ja toisiinsa verrattuna erilaisia ”duomuotokuvia”.
– Omien vahvuuksien tunnistaminen auttaa minusta valtavasti oman muusikkoidentiteetin rakentumista ja sitä kautta tietenkin harjoittelumotivaatiota. Ja niinpä lopputuloksena on useimmiten aivan huima teknis-taiteellinen edistys prosessin edetessä!
Neljäntoista lied-parin valmentaja
Heikki Pellinen seurasi kilpailua myös neljäntoista lied-duon valmentajan näkökulmasta.
– Minusta kaikki parit olivat onnistuneet valmistautumisessaan erinomaisesti, ja niinpä olikin valtava ilo ja etuoikeus viimeisten soundcheckien jälkeen nojata katsomossa taaksepäin ja nauttia täysin rinnoin uutena, nuorena ja tuoreena soivasta lied-taiteesta.
Menestys on Pellisen mukaan aina hyvin monen osatekijän summa.
– Toisiinsa sopivat laulaja ja pianisti, pitkäjänteinen ja uuttera työskentely, juuri oikeanlaisen ohjelmiston löytyminen, sen kuuluisan ’yhteisen sävelen’ keksiminen, riittävä kypsyttelyaika ja kohdalleen osunut kuntohuippu taatusti kuuluvat näihin. Tuomariston suopeus sekä juuri oikeassa asennossa olevat tähdet eivät ole este!
Heikki Pellinen on kaikin puolin tyytyväinen Helsinki Lied -kilpailuun.
– Olin onnellinen niin liedin kuin talomme puolesta kuullessani väliaikakeskusteluissa ihmisten innostuneita kommentteja tapahtuman kulttuurisesta merkityksestä sekä siitä, miten Helsingin Konservatorio sai osakseen ihailua ja kannustusta Helsinki Liedin järjestäjänä. Ja miten mahtava oma menestyksemme näissä mittelöissä olikaan! Haluankin vielä kerran tässä lausua ikionnellisen opettajan lämpimimmät onnittelut ja kiitokset ihan kaikille Helsinki Lied -kilpailuun osallistuneille konservatoriolaisille! Toitte kuuluville uniikkia ja taidokasta liediä ja todistitte toinen toistaan koskettavammilla esityksillänne jälleen kerran sen, että taide on aivan välttämätöntä!
Helsingin Konservatorion opiskelijat ja alumnit menestyivät Helsinki Lied -kilpailussa
teksti: Raija Kaljunen
kuvat: Heikki Tuuli