Opettaja avaa oppilailleen henkilökohtaisen suhteen musiikkiin

Torstaina 5.10. vietetään kansainvälistä Maailman opettajien päivää. Sen kunniaksi Helsingin Konservatorion neljä opettajaa kertoo työstään musiikin harrastajien ja ammattiin opiskelevien kanssa. Konservatoriossa työskentelee tänä lukuvuonna noin 80 pedagogia. Oppilaita ja opiskelijoita on yhteensä noin tuhat.

– Opettajamme ovat suurella sydämellä työtään tekeviä asiantuntijoita ja osaajia, jotka yllättävät monipuolisuudellaan ja taitavuudellaan aina uudelleen. Opettajiemme sydämen asiana on sytyttää oppilaissamme kytevä klassisen musiikin kipinä roihuksi, joka kantaa koko elämän ajan, kuvailee rehtori Rea Warme-Korpinen ylpeänä talon opettajakuntaa.

 

Patrick Vena

Kitaransoittoa opettava Patrick Vena aloitti tänä syksynä yhdeksännen työvuotensa Helsingin Konservatoriossa.

– Minulla on työssäni missio: minäpä näytän oppilailleni, että klassinen musiikki on mehukasta! Kun kohtaa oppilaan syvällisellä tasolla, syntyy kappaleisiinkin henkilökohtaisia suhteita. Joskus tunneilla improvisoimme kuvista musiikkia tai toisinaan rohkaisen oppilaita piirtämään tai maalaamaan jotain teokseen liittyen. Teokset assosioituvat kuviin ja mielikuvat ruokkivat soittamista. Mielikuvien ja merkitysten varassa lepää motivaatio, kuvailee Vena. Hän on mielellään vaativa opettaja.

Taru Tiusanen

Taru Tiusanen on konservatorion ainoa kontrabassonsoiton opettaja. Tänä lukuvuonna hänen oppilaidensa iät vaihtelevat seitsemän ja 15 vuoden välillä.

– Monilla lapsilla tuntuu nykyään olevan sellainen ”kaikki mulle heti nyt” -mentaliteetti. Soittaminen ei ehkä tunnu houkuttelevalta, se koetaan tylsäksi tai yksinäiseksi. Yritän löytää oppilailleni paljon erilaisia porkkanoita, joita ovat esimerkiksi esiintyminen, toisiin soittajiin tutustuminen, orkesterissa soittaminen, tutkinnot ja ryhmätunnit. Kaikkein pienimmillä oppilailla myös tarrat toimivat harjoittelun motivoijina, Tiusanen kertoo. Perheen tuki on tärkeää myös opettajalle, sillä vanhemmat kannustavat ja muistuttavat lasta harjoittelemaan kotona.

Heikki Pellinen

Vuonna 2001 konservatoriossa aloitti pianonsoitonopettajana Heikki Pellinen, jonka työ kallistui pian liedin opettamiseen. Hänen oppilainaan on tänä lukuvuonna mm. 18 lied-duoa eli pianistin ja laulajan paria. Iältään he ovat 16-30 -vuotiaita.

– Kerran viikossa seminaaritunnilla käymme läpi luovassa ja omaa ilmaisua tukevassa hengessä sanotun sanan ja soivan musiikin välistä assosiointia. Esiintymisen lisäksi opimme harjoittelemista soittamalla ja laulamalla myös keskeneräistä ohjelmistoa.

Seminaaritunnin lisäksi jokainen duo käy kerran viikossa omalla yksityistunnillaan.

– Lied, mukaan lukien suomalainen lied, on yksi uhanalaisimmista musiikinlajeista. Pidetään hyvää huolta tästä hienosta ja arvokkaasta musiikki- ja kulttuuriperinnöstä, sanoo Pellinen.

Sari Kallioranta

Konservatorion musiikkileikkikoululaisista noin sata on tänä lukuvuonna Sari Kalliorannan ryhmissä. Hänen oppilaansa ovat konservatorion nuorimmasta päästä.

– Muskaritunneillani jätän tilaa lasten keksimiselle, sillä se lisää selvästi motivaatiota. Kun he saavat itse keksiä jonkun jutun kappaleisiin, sitä kohtaa odotetaan innolla! Käytän myös liikuntaa isompienkin lasten muskareissa. Kysyn usein lapsilta tunnin lopuksi, mikä on tänään ollut kivaa. Työkaverini ovat sitoutuneita työhönsä, tunteja suunnitellaan ja valmistellaan huolella, Kallioranta kehuu.

 

teksti ja kuvat: Raija Kaljunen

Takaisin edelliselle sivulle