fbpx

Opettajakonserteissa tarjoillaan harvinainen musiikki­menu ja japanilaisen kansan­tarun innoittama kokonaisuus

Helsingin Konservatorion opettajakonserttien sarja jatkuu marraskuussa kahdella konsertilla. Kahden säestyksen lehtorin ja kahden lyömäsoitinopettajan yhteiskonsertissa 11. marraskuuta yleisö saa kuultavakseen muun muassa Béla Bartókin harvemmin esitetyn Sonaatin kahdelle pianolle ja lyömäsoittimille. Marraskuun toisessa, Siirto seuraavaan -nimisessä opettajakonsertissa 16. marraskuuta esiintyvät Naoko Shibayama-Aarnio, piano, Eilakaija Sippo, lausunta ja Uusi Helsinki -kvartetti.

Timo Latonen on työskennellyt Konservatorion säestyksen lehtorina vuodesta 2005. Marraskuun Lyömättömät-konsertissa hän yhdistää ensimmäistä kertaa voimansa kollegoidensa pianisti Mart Ernesaksin ja lyömäsoitinopettajien Matti Sunellin ja Ville Syrjäläisen kanssa. Annetaanpa Timo Latosen kertoa omin sanoin, mistä konsertissa on kyse:

Timo Latonen

– Kaikki lähti konsan kahdesta kahden miehen ”miesluolasta” eli lyömäsoitinluokasta 004 ja säestysluokasta 207. Kummassakin työskentelevät pitkäaikaiset saman lajin kollegat, ja luokat on pyhitetty lähes vain ja ainoastaan näiden herrasmiesten käyttöön. Ajattelin, että ”tuplauunot” ja konsan kaksinolla-juhlavuosi eli se, että muutosta Ruoholahteen on kulunut 20 vuotta, kuulosti erinomaiselta yhdistelmältä tuoda legendaarinen lyömäjärkäle konserttisalin lavalle – kenties ensimmäistä kertaa tai vähintään erittäin pitkän tauon jälkeen. Loistava musiikki, upea tila, hienot soittimet, yhteen hiileen puhaltavat kollegakaverit: lyömätön yhdistelmä! Mikä voisi mennä pieleen?

Pistämätön musiikkimenu

Bartokin lisäksi konsertissa kuullaan Georges Aperghisin teos Graffitis Ville Syrjäläisen soittamana ja Francois Poulencin sävellys Élégie (en accords alternés) Ernesaksin ja Latosen esittämänä.

– Konserttimme tekee erityisen mielenkiintoiseksi instrumenttien koon, määrän ja laatuvaatimusten lisäksi musiikin moniulotteinen suuruus. Bartókin ohelle kokosimme pistämättömän menun: pääruoan pustalaispihvin alkupaloiksi modernin monipuolista välimerellistä graffitipyrettä ja melankolismelodisesti väräjävää ranskalaista pedaalisoppaa, määrittelee Latonen konsertin kulinaristisin termein.

– Minä ja Mart esiinnymme parhaimmillaan useita kertoja päivässä työn puolesta. Ville toimii freelancerina vaikka missä kokoonpanoissa ja Matti on vuosien mittaan tarjoillut rytmisen selkärangan lukuisissa soinnillisissa iloitteluissa. Voimme siis sanoa valehtelematta, että esiintyminen muusikkona pitää meidät hengissä, toteaa Timo Latonen.

Lyömättömät 11.11.

Japanilaisen kansantarun teema vei Debussyn pariin

Naoko Shibayama-Aarnio

Pianonsoiton vs. lehtori Naoko Shibayama-Aarnio kertoo, että 16.11. Siirto seuraavaan -konsertti syntyi japanilaisen kansantarun innoittamana. Konsertissa kuullaan Debussyn ja Brahmsin musiikkia.

– Olen ollut kiinnostunut jo jonkin aikaa tarinoinnin ja musiikin yhdistämisestä. Kaguyahime (Leijuvan valon prinsessa) on japanilainen kansantaru, joka ilmestyy silloin tällöin mieleeni. Tarinan teemoista yksi on luopuminen tai siirtyminen seuraavaan. Innostuin etsimään teemaan sopivaa musiikkia. Ensin yritin löytää eri säveltäjien teoksia. Kuitenkin aina palasin Debussyn pianoteoksiin. Nyt konsertissani on viisi Debussyn teosta eri sävellyskausilta. Toisaalta Brahmsin Pianokvintetto f-molli on ilman tarinointiakin ihmisen elämää kattava teos, kertoo Shibayama-Aarnio konsertin taustoista.

Pianistin aivoista osa sijaitsee sormenpäissä

Naoko Shibayama-Aarnion kanssa konsertissa esiintyvät Eilakaija Sippo ja Uusi Helsinki -kvartetti.

Eila-Kaija Sippo

– Eilakaija Sippo on pitkäaikainen kollegani, jonka kanssa olemme esiintyneet muutaman kerran. Lausuntataiteilijana ja opettajana hän on laajasti tunnettu. Uusi Helsinki -kvartetin nykyiset jäsenet (Petri Aarnio, viulu, Taija Angervo, viulu, Ilari Angervo, alttoviulu ja Tuomas Lehto, sello) ovat kaikki RSO:n konserttimestareita tai soolosoittajia. Kvartetti on toiminut yli 30 vuotta. Sen laajassa ohjelmistossa Beethoven ja Brahms ovat keskeisiä säveltäjiä, kertoo Shibayama-Aarnio. Hänelle esiintyminen on peruselementti, johon oma soitto ja opetus perustuvat riippumatta siitä, esittääkö teokset oikeasti vai ei.

Uusi Helsinki -kvartetti

– Sanotaanko, että pianistilla osa aivoista sijaitsee sormenpäissä! Niissä on yhtä lailla älyllistä ja emotionaalista toimintaa. Esiintymisen ja opettamisen välillä on aktiivinen vuorovaikutus. Kumpikin saa toiselta ideoita ja täydentää toisiaan. Haasteena onkin ajankäyttö, ja siinä tarvitaan runsaasti pujottelutaitoa! hymyilee Shibayama-Aarnio.

Siirto seuraavaan 16.11.

teksti: Raija Kaljunen
kuvat: Heikki Tuuli (Naoko Shibayama-Aarnio), Jukka Harju (Uusi Helsinki -kvartetti), Eilakaija Sippon kotialbumi

Takaisin edelliselle sivulle