Opiskelijat saivat arvokasta kokemusta orkesterityöstä Hyvinkään Orkesterissa

Kapellimestari Tuomas Pirilä ja Helsingin Konservatorion opiskelijat yhteiskuvassa Hyvinkään Orkesterin Kevätklassikko-konsertin jälkeen 7.5.2019. Vasemmalta Mirella Pietikäinen, Valtteri Tolppi, Tuomas Pirilä, Onni Kunnola ja Jussi-Jaakko Mankki.

Kapellimestari Tuomas Pirilä ja Helsingin Konservatorion opiskelijat yhteiskuvassa Hyvinkään Orkesterin Kevätklassikko-konsertin jälkeen 7.5.2019. Vasemmalta Mirella Pietikäinen, Valtteri Tolppi, Tuomas Pirilä, Onni Kunnola ja Jussi-Jaakko Mankki.

Neljä Helsingin Konservatorion ammatillisen koulutuksen opiskelijaa osallistui toukokuun alussa Hyvinkään Orkesterin työskentelyyn osana opintojaan. Konservatorion koulutussopimusyhteistyö Hyvinkään Orkesterin kanssa käynnistyi viime syksynä. Näin opiskelijat pääsevät kehittämään osaamistaan ammattimuusikon rinnalla aidoissa työtilanteissa.

– Orkesterisoittoahan oppii parhaiten orkesterissa soittamalla. Uskon, että tämänkaltainen yhteistyö antaa opiskelijoille juuri orkesterityössä tyypillisen, lyhyessä ja tiiviissä periodissa konserttiohjelman valmistamisen kokemuksen. Opiskelijat olivat varsin hyvin valmistautuneet ennakkoon harjoitusperiodiimme. Yritimme järjestää heille sellaiset pulttikaverit, joiden kanssa työskentely olisi sekä antoisaa että viihtyisää, kertoo kapellimestari Tuomas Pirilä.

Muusikko-opiskelijat Onni Kunnola, Jussi-Jaakko Mankki, Mirella Pietikäinen ja Valtteri Tolppi soittivat Hyvinkään Orkesterissa 7. toukokuuta Mendelssohnin Ruy Blasin, Brahmsin Kaksoiskonserton op. 102 a-molli ja Bruchin Sinfonian nro 1 op. 28 Es-duuri. Solisteina olivat viulisti Elina Vähälä ja sellisti Marko Ylönen.

Oman stemman huolellinen opettelu tärkeää

Tuomas Pirilä kertoo, että harjoitusperiodiin valmistautumisen tärkein osuus on oman stemman huolellinen opettelu.

– Lisäksi tutustuminen ohjelmistoon kokonaisuutena esimerkiksi äänitteiden ja partituurin avulla silloin kun se on mahdollista, antaa hyvän pohjan oman osuuden sijoittamisessa kokonaisuuteen ja on siksi myös tärkeä osa valmistautumista.

Kapellimestarin kannalta soittajan tärkeimpiä ominaisuuksia on juuri oman osuuden huolellinen opiskelu.

– Siihen liittyy tietenkin oman instrumentin syvällinen hallinta ja kyky ottaa nopeasti vastaan uusia näkökulmia, joita ei ehkä etukäteen tullut ajatelleeksi. Tärkeää on myös halu tutustua yleisesti työn alle tulevaan kokonaisuuteen – myös yleissivistyksen kannalta, toteaa Tuomas Pirilä.

Nuoret orkesterilaisten soittajakollegoina

Hyvinkään Orkesterissa on ennenkin ollut nuoria soittajia ja konservatorion opiskelijoiden osallistuminen orkesterityöskentelyyn on orkesterille Tuomas Pirilän mukaan myönteinen asia.

– Se motivoi toivoakseni myös orkesterimme muusikkoja tarjoamaan oppia ja hyviä vinkkejä orkesterisoittoon. Enimmäkseen arvelen soittajiemme toki suhtautuvan opiskelijoihin kuin kehen tahansa soittajakollegaan, mitä pidänkin oikeastaan arvostuksen osoituksena.

Kapellimestarin omaan työskentelyyn opiskelijat eivät vaikuttaneet.

– Jos heitä olisi runsaasti, luultavasti suhtautuisin tilanteeseen enemmän myös opetustapahtumana. Nyt kun heitä oli neljä, tavoitteeni oli vain toimia koko orkesterin ja tulevan konsertin parhaaksi, sanoo Tuomas Pirilä.

Opiskelijat tyytyväisiä Hyvinkään Orkesterin periodiin

Opiskelijat kokivat Hyvinkään Orkesterin harjoitusperiodin ja konsertin myönteisinä ja mukavina.

– Hyvinkään periodi oli minusta positiivinen kokemus ja oiva mahdollisuus nuoremmillekin muusikoille totuttautua orkesterimuusikon elämään. Kappaleet olivat myös ammattiorkesterin tasoisia. Konsertti mielestäni meni hyvin ja siitä jäi hyvä fiilis. Periodin myötä opin kehittymään orkesterisoittajana, kertoo viulisti Onni Kunnola.

Alttoviulisti Jussi-Jaakko Mankin mielestä orkesterissa keskityttiin hyvin olennaisiin asioihin ja harjoitukset olivat tehokkaita.

– Kapellimestaria kuunneltiin ja hän ei myöskään mahdottomia vaatinut. Tuntui, että hetkeäkään ei hukattu. Opin olemaan laadukkaampi soittaja orkesterissa. Soittajat ja muu henkilökunta oli asiallista ja osaavaa. Ei ollut vaikeaa lähestyä ketään ongelma-asioissa, ja kevyt ruokatarjoilu oli bonusta treenien tauoilla. Konsertti oli ihan laadukas. Olisin kaivannut vielä lämmittelyharjoitukset konserttipäivänä orkesterin kanssa.

Sellisti Mirella Pietikäinen luonnehtii Hyvinkään Orkesterin periodia mahtavaksi kokemukseksi.

– Sain testata taitojani orkesterimuusikkona ammattilaisten keskuudessa. Toki oli kovat paineet suoriutua hyvin juuri tämän takia, mutta onneksi sain huomata pärjääväni hyvin. Positiivinen kokemus antaa minulle rohkeutta hakea jatkossa töihin orkestereihin.

– Opin, että ammattiorkesterissakin voi olla hauskaa ja hyvä yhteishenki. Toki harjoitteleminen oli vakavaa, mutta muistettiin myös jutustella muiden kanssa. Opin myös sen, mitä ammattiorkesteri vaatii soittajiltaan: täsmällisyyttä, stemmojen tosissaan opettelemista ja joustavuutta.

Viulisti Valtteri Tolppi kertoo, että periodi vaati omien stemmojen hallintaa ja nopeaa omaksumista: nuotit saatiin kaksi viikkoa ennen konserttia.

– Osallistuminen oli jännittävää. Ensimmäinen kerta pitkään aikaan, kun soittaa näin ammattitaitoisen porukan kanssa. Jännitys purkautui kuitenkin nopeasti, kun soittokaverit rohkaisivat ja kehuivat ja tuskailivat yhdessä vaikeiden paikkojen kanssa varsinkin sinfonian finaaliosassa. Oli loppupeleissä oikein kivaa niin treeneissä kuin keikalla! Pulttikavereiden kanssa sosialisoituminen kannattaa. Voi tulla hommia myöhemminkin!

 

teksti: Raija Kaljunen
kuvat: Pia Kärjes-Peltola, Tuomas Pirilän kuva: Matti Kyllönen

Takaisin edelliselle sivulle