Ammattiin valmistuvat opiskelijat esiintyvät omalla festivaalilla

Helsingin Konservatoriossa järjestetään tänä vuonna ammatillisen koulutuksen muusikko-opiskelijoiden viimeisistä näyttökonserteista oma festivaali 23.–26. huhtikuuta. Tänä keväänä valmistuvien opiskelijoiden klassisen musiikin osaamista voi tulla kuuntelemaan maksuttomiin Näyttö!-festivaalin konsertteihin.

– Teimme nyt ensimmäistä kertaa näyttökonserteista festivaalin. Tämä on yksi tapa tuoda konservatoriolaisten osaamista uudella tavalla esille ja näkyväksi. Julkisessa konsertissa opiskelija saa samalla jälleen yhden arvokkaan kokemuksen aidosta konserttitilanteesta. Näyttökonsertit täydentävät myös hienosti talomme runsasta konserttitarjontaa, kertovat koulutuspäällikkö Pia Kärjes-Peltola ja tuottaja Jaakko Haapaniemi.

Näyttö!-festivaali sisältää yhteensä 11 konserttia. Mukana on eri instrumenttien konsertteja, kaksi laulu- ja yksi kamarimusiikkikonsertti.

Näyttö!-festivaalin esiintyjät ja ohjelma tapahtumasivulla

Emmi Vesterinen rakensi itsensä näköisen konsertin

Emmi Vesterinen on valinnut näyttökonserttiinsa Bachin, Haydnin, Chopinin, Skrjabinin ja Ravelin pianomusiikkia.

Yksi näyttökonsertin pitäjistä on pianisti Emmi Vesterinen, joka esiintyy festivaalin ensimmäisenä iltana. Hän opiskelee Antti Hotin johdolla.

– Olen valinnut konserttiini viisi teosta. Siinä on monipuolisesti joka tyylikaudelta jotakin, paitsi ihan modernia musiikkia ei ole mukana. Nämä ovat tosi mun näköisiä biisejä, joista osasta olen haaveillut jo musiikkiopistoajoista asti, että voisipa joskus soittaa nämä, kertoo Emmi ja esittelee ohjelmansa.

J. Haydn: Sonaatti C-duuri Hob. XVI/48 (1. Andante con espressione ja 2. Presto)

– Tykkään tästä paljon. Wieniläis-klassinen musiikki on tosi lähellä sydäntäni ja se puhuttelee mua erityisellä tavalla. Se tuo vahvuuksiani esille.

F. Chopin: Etydi e-molli op. 25/5

– Tää on sellainen mun luottoetydi, jota olen soittanut jo useamman vuoden. Esitin sen noin vuosi sitten Madetoja-kilpailussa. Se on ollut sen jälkeen vähän tauolla, mutta nyt olen löytänyt siihen taas uusia asioita.

A. Skrjabin: Etydi dis-molli op. 8/12

– Tästä olen haaveillut jo ennen konsaa. Tää on tosi paljon soitettu kappale ja täytyy miettiä, miten oma tulkinta erottuisi. Päädyin kuitenkin tähän etydiin, koska se sopii mulle niin hyvin ja tuo vahvuuksiani esille.

J.S. Bach: Preludi ja fuuga Fis-duuri DWK 1

– Tämä Preludi ja fuuga on yksi mun suosikeista. Fis-duuri on ihanasti soiva sävellaji ja se tuo tähän kappaleeseen keväistä raikkautta.

M. Ravel: Sonatiini

– Ravel on yksi lempisäveltäjistäni ja tätä on ollut tosi kiva ja kehittävää soittaa. Olen oppinut hakemaan eri kerroksia ja sointeja. Olen soittanut tätä kesästä 2018 asti.

Mielikuvaharjoittelua viimeistelyvaiheessa

Haastatteluhetkellä näyttökonserttiin on noin kuukausi aikaa ja harjoittelussa siirrytään hienosäätöön.

– Tekniset jutut on jo selätetty, nyt alan yhä enemmän tehdä mentaaliharjoittelua. Käyn kappaleita hitaasti mielessäni läpi sävel säveleltä, jotten olisi pelkästään lihasmuistin varassa. Opettajan kanssa tehdään hienosäätöä ja voin pyytää apua sellaisiin kohtiin, joihin en itse ole tyytyväinen. Yritän löytää jotain uutta kaikista kappaleista, että ne pysyisivät tuoreina eivätkä muutu rutiinisoitoksi, Emmi kertoo. Se, että näyttökonsertit muodostavat nyt festivaalin, on hänestä tosi hieno juttu.

– Toivottavasti tällaisia ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden festivaaleja on jatkossakin. Ainahan sitä soittaa niin hyvin kuin vain osaa, mutta nyt kun soitetaan konserttisalissa, niin olisi tietysti mukavaa, että olisi paljon yleisöä! Kyllä yleisön läsnäolon aistii lavalla, sanoo Emmi.

Tulevaisuudessa haaveena soittaminen ja opettaminen

Emmi Vesterinen viimeistelee näyttökonserttinsa jälkeen vielä lukio-opintoja ennen kuin saa kesällä muusikon tutkintotodistuksen. Näyttökonsertti on hyvää harjoitusta kevään pääsykokeisiin, sillä Emmi on pyrkimässä jatko-opintoihin musiikkikorkeakouluihin.

– Toivon, että saisin tulevaisuudessa esiintyä mahdollisimman paljon, tehdä kamarimusiikkia ja liediä, opettaa ja opiskella myös ulkomailla. Wieniläis-klassiseen musiikkiin olisi hienoa jopa erikoistua jossain vaiheessa.

teksti ja kuvat: Raija Kaljunen

Opiskelijoiden kädenjälki näkyy myös festivaalin visuaalisessa ilmeessä, jonka on ideoinut ja toteuttanut Alicia Ibañez-Resjan. Hän esiintyy myös itse festivaalilla soolokonsertissa ja kamarimusiikkikonsertissa.

Takaisin edelliselle sivulle