Visollo-orkesteri kantaesittää 14-vuotiaan Joonas Pesosen sävellyksen

Joonas Pesosen lähes 9-minuuttinen orkesteriteos Myrsky kantaesitetään Helsingin Konservatoriossa 10. lokakuuta Orkestereiden konsertissa. Teoksen esittää Visollo-orkesteri, jossa soittaa konservatorion 10‒19-vuotiaita jousi-, puhallin- ja lyömäsoittajia. Joonas Pesosta ohjasi sävellystyössä Albert Lenkiewicz, jonka tunneilla puhuttiin paljon Myrskyn muoto- ja rakenneasioista.

Joonas Pesonen, 14, aloitti sävellyksen sivuaineopinnot Helsingin Konservatoriossa vuosi sitten. Hänen pääsoittimensa on piano, jota hän on opiskellut konservatoriossa monta vuotta Antti Hotin johdolla. Joonas on myös soittanut selloa.

– Tämä teos kulki pitkään nimellä Visollo-kappale, sillä se on tehty varta vasten Visollo-orkesterille. Tein siihen monta alkua ja valitsin sitten parhaan. Nimeä mietittiin pitkään, mutta päädyin sitten Myrskyyn, muistelee Joonas. Albert Lenkiewiczin kanssa tutkittiin ensin, mitä potentiaalia eri aluissa oli ja haettiin erilaisia sävyjä.

– Sävellys on tehty jousille, puupuhaltimille ja lyömäsoittimille. Myrskyssä on siinä mielessä epätyypillinen kokoonpano, sillä saksofonit korvaavat siinä vaskisoittimet. Joissakin kohdissa jouduttiinkin miettimään kompromisseja. Teoksen muotoa ja rakennetta kävimme paljon läpi. Lähes 9-minuuttinen teos on haastava, kun mikään jakso ei välttämättä hahmotu aluksi, lopuksi tai keskikohdaksi, toteaa Albert Lenkiewicz.

Myrskystä tuli yksiosainen, rondomainen teos, jossa on erityylisiä, toistuvia jaksoja. Tempomerkintä on Allegro con brio, mutta teoksessa on myös yksi pidempi, hitaampi oboesoolo. Teos valmistui helmikuussa.

Säveltäjän on ajateltava soittajia

Joonas Pesosen ensimmäiset sävellykset syntyivät 3–4 vuotta sitten.

– Teimme koulussa jonkun sävellystehtävän ja tajusin, että näin voi sävellellä jotain omaa.

Joonas kertoo, että sävellykset muotoutuvat melko valmiiksi hänen päässään ja hän vain kirjoittaa ne tietokoneella partituuriksi. Sävellystunneille Joonas tuo usein paljon valmista materiaalia.

– Myrsky-teosta kävimme läpi orkestraation ja stemmojen tasolla. On tärkeää, että säveltäjä ajattelee aina teoksensa soittajia! Joonaksen ajatukset pitää tulla ilmi nuottikuvasta ilman, että soittajille täytyy käydä selittämässä, mistä on kyse. Visollo on harrastajaorkesteri, joten teosta piti säätää soittajille sopivaksi – sekin on osa säveltäjän käsityötaitoa, Albert Lenkiewicz kertoo. Hän on opettanut myös Joonakselle musiikin sanallistamista, joka ei ole aina helppoa.

– Teoksen nimen keksiminen oli vaikeampaa kuin säveltäminen, naurahtaa Joonas.

Yhä paremmaksi säveltäjäksi

Joonas Pesonen on Kruununhaan yläasteen koulun 8.-luokkalainen. Säveltäminen tuntuu taidolta, jossa hän haluaa kehittyä yhä paremmaksi. Joka päivä hän ei sävellä, mutta koko ajan mieli työstää uusia teoksia. Viime marraskuussa Joonas sijoittui Uuno Klami -sävellyskilpailussa kolmanneksi 10–14-vuotiaiden sarjassa.

– Haluaisin tulla yhä paremmaksi säveltäjäksi, tehdä parempia rakenteita. Kilpailuihinkin voisi jossain vaiheessa osallistua, Joonas pohtii. Albert Lenkiewicz haluaa tarjota Joonakselle yhä enemmän valmiuksia ja taitoja säveltäjän työkalupakkiin.

– Kirjoitat erittäin vahvaa orkesterisatsia, jossa tonaalisuus on vahvasti läsnä. Jatkossa puhumme varmasti vielä enemmän melodioista, rytmeistä, soitinten erityisominaisuuksista ja voisin antaa sinulle vielä enemmän tehtäviä, joissa pääset harjoittelemaan tyyliseikkoja, toteaa Lenkiewicz.

Haastattelua tehdessä Joonas ei ole vielä käynyt Visollon harjoituksissa kuuntelemassa Myrskyä.

– Sinulla on hieno tilanne, että saat kuunnella orkesterin treenejä. Saat varmasti sieltä ajatuksia tulevia teoksia varten. Säveltäminen on jatkuvaa oppimista, Albert Lenkiewicz sanoo.

Orkestereiden konsertti 10.10. klo 18.30

 

teksti ja kuvat: Raija Kaljunen

Takaisin edelliselle sivulle